Monday 27 April 2009

LASKAR.PELANGI.

Laskar Pelangi merupakan sebuah filem yang di terbitkan di Indonesia. Filem ni diperkenalkan oleh someone dekat UK. Sebuah filem yag bagus..berorientasikan sistem pendidikan yang tidak mengejar duniawi semata-mata tetapi diseimbangkan dgn keperluan ukhrawi yg dituntut di dalam Islam.

As a teacher to be, the film was so touching to me. Roles of teachers are not only to educate and teach the children but also to build the whole nations. As such future generations are moulded from these new millennium teachers including my friends and me. InsyaAllah...After having some observations in some of the schools in UK and Malaysia, I can see some of the differences. For instance, the situations are different in terms of facilities and resources. Nonetheless, this film has changed my perception in some ways. The spirit of being a noble teacher is vital. To provide education to children needs a lot of sacrifices from a teacher. Money is not everything. However, the way the teacher enthuse the students to succeed is really a matter.

Kesusahan bukanlah pemusnah sebuah kehidupan tetapi penjana kepada kehidupan yang baru. Bermula dengan semangat dan berakhir dengan kejayaan yang diiringi dengan iltizam yang tinggi. Andai mampu menongkah arus dan sanggup menyelam di lautan dalam, InsyaAllah, setiap kesusahan ada kemudahannya..Itu yang dijanjikan oleh Allah. Walaupun hidup dilingkungi kemiskinan, tak semstinya seseorang tidak mampu berjaya. Something to ponder...Apa yang bermain di fikiran adalah semangat seorang guru untuk berjuang. Bukan senang untuk menjadi seorang muaddib dan mualim. Bukan senang untuk menjadi seorang pendidik dan role model. it is such a prominent role in the society.Mampukah diri ini menjadi seperti guru di dalam filem tersebut? Mampukah diri ini mengatasi anasir- anasir yang mampu menjatuhkan martabat keguruan? Mampukah diri ini mengajar anak-anak untuk bertatih dan pada masa yang sama dirinya terpaksa merangkak untuk mengejar impian?

What I am trying to say is can I be a noble teacher one day? Being a teacher is something that I always want to be. Though it is a tough job, challenging profession, I hope I can give the best to my students. Ya Allah lead me to be what I am supposed to be. Give me the strengths to face the tomorrow and bless me with your Hidayah and Taufiq..Ameen.
azu201

No comments: